VANAF 1995

Inleiding
Sinds 1995 organiseerde de Stichting Popprojecten in het tweede weekend van juni het Wantijfestival. Dit gratis toegankelijke tweedaagse evenement bestond uit een zaterdag met popmuziek (Wantijpop) en een zondag met wereldmuziek en moderne crossovers (Rainbowpark).
Het evenement vond plaats in het Wantijpark te Dordrecht en had tot doel om diverse doelgroepen een interessant en gevarieerd programma te bieden. In het bijzonder jongeren en allochtonen uit de Drechtsteden en nabije omgeving.

Stichting Popprojecten
Popprojecten is de werkstichting van de Zuid-Hollandse Popunie en ondersteunt op provinciaal niveau de Zuid-Hollandse amateurpopmuziek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een netwerk bestaande uit diverse poporganisaties, podia, popfestivals en ruim 1900 bands. Tot en met de editie in 2011 was Stichting Popprojecten zowel organisator als uitvoerend producent van Wantijpop. De voornaamste doelstellingen zijn in een notendop:

– het stimuleren van actieve en passieve deelname aan popmuziek

– het ondersteunen van popmusici, zowel individueel als in groepsverband

– het verbeteren van de voorzieningen voor de beoefening van popmuziek

– het verbeteren van de kwaliteit van popmuziek

Stichting Popprojecten kenmerkt zich in haar werkwijze door het afgeven van nieuwe impulsen aan zowel de aanbodzijde, als de receptieve kant van het popcircuit en levert daarmee een stimulerende bijdrage aan het popklimaat. Popprojecten toont dit in haar producten en haar werkwijze.

Korte historie Wantijfestival
In 1995 was Dordrecht de culturele hoofdstad van de provincie Zuid-Holland. In dat jaar ontwikkelde en organiseerde Popprojecten voor het eerst Wantijpop en deed zij de productie van het wereldmuziekfestival Kleurrijk in Vrijheid de dag erna. Op beide dagen kwamen er totaal circa 20.000 bezoekers. Sinds 1995 maakte het evenement ook deel uit van de Samsonic-livetour (tot en met 2004). Na het succes van de pilotfase kon er uitgebreid worden en vanaf 1998 kreeg het evenement haar tweedaagse, vorm. De uitbreiding kreeg o.a. gestalte door een educatief getint kinderdorp. In 2000 is Rainbowpark door de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNP) genomineerd voor de titel ‘Festival van het Jaar’. Tijdens de laatste edities werden er op de beide festivaldagen circa 35.000 bezoekers ontvangen. Uit publieksonderzoek van het Sociaal Geografisch Bureau van de Gemeente Dordrecht, dat tijdens de editie 2002 gehouden werd, bleek dat het festival goed gewaardeerd werd. Wantijpop kreeg van de bezoekers gemiddeld een 7,5 en Rainbowpark gemiddeld een 7,6.

Programma-opzet
Op zaterdag werd het popfestival Wantijpop georganiseerd en op zondag het wereldmuziekfestival Rainbowpark. Het festivalweekend had een interdisciplinair karakter en een multiculturele programmering. Popmuziek, wereldmuziek, straattheater, acrobatiek en dans stonden twee dagen lang centraal. Door verschillende stromingen aan bod te laten komen, werd een breed publiek aangesproken dat zich kon identificeren met het evenement.

De visie achter het programma van het festivalweekend was geworteld in twee uitgangspunten: amateurs en profs op één festival programmeren en popmuziek met wereldmuziek combineren op één festival. Hierdoor kreeg lokaal en regionaal talent de unieke kans om op een openluchtfestival te spelen ten overstaan van een groot publiek en tussen nationale en internationale toppers. Dit gold in het bijzonder voor de wereldmuziekgroepen, die een belangrijke bijdrage leverden aan het multiculturele karakter van het evenement. Beginnende bandjes kregen zelden de kans om op een podium te staan terwijl het verzorgen van optredens de belangrijkste leerervaring voor muzikanten vormt. Het regiopodium van Wantijpop en Rainbowpark speelde hier adequaat op in. Tevens ging er een enorme stimulans van deze kans uit, waardoor lokale amateurs het gehele jaar door geprikkeld werden om een zo goed mogelijke indruk na te laten, zodat zij uiteindelijk een kans maakten geprogrammeerd te worden. Zo wilden we talentvolle regiobands die reeds op het regiopodium stonden en zich verder ontwikkeld hebben, bij volgende edities op het hoofdpodium programmeren. Twee goede voorbeelden hiervan zijn Incense, die in 2000 op het regiopodium speelde en in 2002 op het hoofdpodium, en de Dordtse band Bluefish, die in 1998 op het regiopodium speelde en in 2001 op het hoofdpodium.

ClubNights
Het Wantijfestivalweekend kende vanaf 2002 ook afterparties en vanaf 2004 zelfs pre-parties. Vanaf 2006 werden deze gebundeld onder de noemer Wantijfestival ClubNights. Tijdens de clubnights werd met name dance geprogrammeerd, omdat dit op klaarlichte dag in de openlucht-setting minder goed tot z’n recht komt. Ook hierbij werd aanstormend (regionaal) talent gecombineerd met gevestigde namen. Een goed voorbeeld van iemand die zich hiermee duidelijk heeft geprofileerd is Phil Martin die in 2001 op het regiopodium stond en in 2002 op de ClubNights speelde.

Wantijfestival Indoor
Op 6 & 7 januari 2006 vond in Bibelot het eerste Wantijfestival Indoor plaats. De gedachte achter de uitbreiding van het openluchtfestival was enerzijds om het Wantijfestival zoveel mogelijk over het gehele kalenderjaar uit te smeren. Anderzijds was de openluchtvariant al een decennium een doorslaand succes en kreeg nog meer regionaal talent op deze manier, in het kader van het Wantijconcept, de mogelijkheid om op te treden.

Samenwerkingsverbanden
Bij de organisatie van de verschillende onderdelen van het evenement werd inhoudelijk met diverse partners samengewerkt. Hieronder volgt een beknopte uitleg van deze festivalonderdelen.

  • COS Kinderdorp en JongerenSPOT! / Global Lounge

– COS Zuid-Holland Zuid (Centrum voor Internationale Samenwerking)
– De Popcentrale te Dordrecht (Popschool, podium, oefenruimtes en muziekschool)
– ToBe (Stichting Kunstzinnige Vorming)
– DWO (Dordtse Welzijns Organisatie)

In samenwerking met het COS en de Popcentrale werd een jongerenspot en een kinderdorp opgezet met tenten, tipi’s etc. Het kinderdorp had als doelstelling om kinderen tussen de vier en twaalf jaar op een speelse manier kennis te laten maken met andere culturen en op een creatieve manier vorm te laten geven aan hun ideeën over een ideale wereld. Dit werd bewerkstelligd aan de hand van een jaarlijks wisselend thema, waar zowel kinderen als jongeren mee uit de voeten konden. Te denken valt aan een indeling in wijken met elk een eigen identiteit zoals: India, Indianen, het Caraïbisch gebied of Fantasia. Activiteiten zoals textielbeschilderen, Indianentooien en schilden maken, schminken, exotische verhalenvertellingen, hennapainting, muziekinstrumenten maken en streetdance-workshops maakten hier deel van uit. Belangrijk onderdeel van het kinderdorp was het gezamenlijk kinderpodium. Naast alle optredens was er een ideële cultuurmarkt en het Bamenda- en het Varnaplein van de stedenbanden Dordrecht-Bamenda (Kameroen), Dordrecht-Emalahleni (Zuid-Afrika) en Dordrecht-Varna (Bulgarije). Op de cultuurmarkt kregen tal van ideële organisaties uit de regio Dordrecht de kans zich te manifesteren. Sinds 2005 werd door het COS, DWO, ToBe en de Popcentrale de JongerenSPOT! georganiseerd, die zich middels een bepaald thema (b.v. sport en ontwikkelingssamenwerking) richtte op 12 t/m 18 jarigen. In 2008 is de JongerenSPOT! en het COS Kinderdorp gezamenlijk verder gegaan onder de noemer Global Lounge. Dit was de ultieme festival hangout die in het teken stond van duurzaamheid en fairtrade.

 

  • Regiopodium

– Popcentrale / Stg. ToBe
Deze muziekschool voor de regio Drechtsteden dacht inhoudelijk mee over de opzet van het festival. Tevens vaardigde men voor het regiopodium op Wantijpop bands af, die gedurende het jaar muziekles volgden op de Popschool en zodoende klaargestoomd werden voor het grote werk tijdens het Wantijfestival. Anderzijds was er sprake van een voortraject bestaande uit lokale en regionale muziekwedstrijden voor aanstormend talent, waarvan de winnaars uiteindelijk mochten optreden op het Wantijfestival. Tijdens Wantijpop wass er, naast een plek voor de Popcentrale, Popschool en wildcards, plaats ingeruimd voor de winnaars van de:

– Band Boost (Bibelot Dordrecht)

– Kleine Prijs van de Alblasserwaard (Elektra Sliedrecht)

– Rockslag bij Gorinchem

– Gooth Grote Prijs van Ridderkerk (De Gooth)

– Grote Prijs van Zuid-Holland

– High School Music Competition

Publieksbereik
Op Wantijpop en Rainbowpark werden op het hoogtepunt in twee dagen tijd circa 50 bands/acts geprogrammeerd en over het hele weekend gezien werden er tussen de 30.000 en 35.000 bezoekers verwelkomd. Uit het publieksonderzoek van het Sociaal Geografisch Bureau van de Gemeente Dordrecht, dat tijdens de editie 2002 gehouden werd, bleek dat het festival voornamelijk bezoekers uit Dordrecht trok (75%). Van het resterende kwart kwam 12% uit de overige Drechtsteden en de resterende 13% van elders. Op, maar bovenal ook voor, de podia waren de verschillende culturen uit de Drechtsteden goed vertegenwoordigd. Bovengenoemd publieksonderzoek toonde immers ook aan dat op Wantijpop 77% van de bezoekers zich tot de autochtonen rekende en 23% tot de allochtonen. Voor Rainbowpark lagen deze cijfers op 66% autochtoon en 34% allochtoon. Het Wantijweekend trok mensen uit alle leeftijdscategorieën aan. Het merendeel hiervan 52%, bevond zich in de leeftijdscategorie 15 tot 29 jaar.

Websites
www.wantijpop.nl
www.rainbowpark.nl
www.wantijfestival.nl
www.wantijfestivalindoor.nl
www.wantijfestivalclubnights.nl